Wednesday, March 16, 2011

kenderaan baruku..(takla baru sgt sekenhen ja)..hahahaha

sekitar bulan 10 tahun lepas aku telah bercadang utk pindah ke kolej disebabkan dah agak lama aku menumpang di rumah abg aku..maklum la org dah kawin kan, kita nak tumpang lama2 pon tak brapa nak sedap la kan..lagi satu lokasi rumah baru abg aku tu agak jauh dr um iaitu kat area puncak perdana..kira kebaih pungkoq gak la kalo nak naik motor pi um..so dlm dok sembang2 kata nak pindah tu..abg aku tegoq aku dia kata hang tak mau beli motor baru ka??..bukan apa dah lama sgt dah motor ni..dah teruk pon...so pikiaq punya pikiaq aku pon decide la nak beli motor baru...

setelah pi survey kat beberapa tempat, mula2 aku ingat nak beli hutang pakai kredit abg aku..tapi tak boleh sebab kredit kad abg aku limit dia 3000 ja..so kalo aku nak beli motor yg harga 5000 lebih aku kena top up cash yg balance tuh..so tak jadi la beli hutang pakai kad kredit..nampak gayanya kena bayaq cash jugak la..so, lepas pi survey kat satu kedai tu, aku berkenan dkt motor honda wave ultimo X 125 so aku pon pi la pekira ngan cina tuh nak order dulu..dia kata aku kena bagi duit muka dulu kurang2 rm1000 baru dia bleh pi order motor tuh kat seksyen 24 shah alam..so aku pon ckp takpa la...esok2 i kasi u duit tuh...

nak dijadikan cerita satu malam tuh..aku kluaq lepak ngan kawan lama aku..dia ni kira one of my best friend la since primary school lagi..hehehehe, kenai dah lebih 15 tahun dah..so lepak punya lepak..last2 dia ajak aku balik umah dia..so since aku pon tak pernah lg tgk umah dia yg baru dia pindah tuh..aku pon follow la..bila sampai ja umah tu..aku terpandang sebuah kereta parking elok ja depan rumah bawah tiang lampu..so aku pon tanya..kereta ni sapa pakai la ni??..dia kata mana ada sapa pakai..aku soh ayah aku pakai dia takmau sebab dia malas nak jaga..so depa decide nak juai ja...so aku pon tgk2 la..uish keta ni elok lg..agak2 nak juai berapa??..pastu dia kata hang berminat ka??..kalo minat leh test drive..aku pon on la...hahahahahaha..bila dah test drive bawak pon rasa ok lagi..so aku pon berkenan la..memandangkan harga yg dia offer pon agak reasonable...so selepas bincang ngan sedara mara n parents aku..aku pon decide nak beli keta tuh..lagi pon kalo aku dah ada keta tu, pasni aku tak payah pikiaq nak hutang2 beli keta dah..cuma mantain apa yg ada ja la..pasni bleh concentrate utk kawin or beli rumah ja..hahahahaha...

setelah selesai semua urusan di jpj, akhirnya kereta tu pon menjadi milik aku..kalo tak salah aku 2,3 hari sebelum raya haji kot..skang ni dah genap 4 bulan la aku pakai keta tuh..dah 2 kali servis dah..hehehehe..alhamdulillah setakat ni keta tu tak buat hal lagi dan masih dalam keadaan yg baik..so sapa sangka kan, asalnya target nak beli motor baru ja..tiba2 terus beli keta..walaupun aku hanya dapat sebuah keta sekenhen,tapi aku puas sebab condition dia masih ok n aku tak perlu hutang bank..alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment